موتور جستجوی سانسور شده گوگل برای چین

1397/05/12
موتور جستجوی سانسور شده گوگل برای چین

گوگل در حال توسعه‌ی یک موتور جستجوی سانسور شده مخصوص چین است تا بتواند نتایج غیرقابل قبول از سوی دولت این کشور را فیلتر و مسدود کند.

دولت چین مدت‌هاست بسیاری از  سیرویس های شرکت گوگل را از دسترس کاربران چینی خارج کرده است. گفته می‌شود گوگل در حال کار بر روی پروژه‌ای به نام Dragonfly است که با هدف بازگرداندن جستجو از طریق گوگل در چین طراحی شده است. این شرکت مشغول طراحی بر روی یک موتور جستجوی ویژه است که دارای یک لیست سیاه برای برخی سایت ها است تا اصطلاحات مربوط به حقوق بشر، دموکراسی،‌ مذهب و تظاهرات اعتراضی را مسدود کند. کار بر روی موتور جستجوی سانسور شده گوگل از پاییز سال 2017 آغاز شده و ماه ژانویه در خلال برگزاری نمایشگاه CES به مقامات چینی نشان داده شده است.

چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت تاثیر قوانین محدودکننده و سخت گیرانه دولت چین، اعلام کرد که دیگر با این کشور همکاری نمی کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.کشور چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده است و به سانسور و فیلترینگ شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در جهان معروف است.حالا به نظر می رسد که گوگل نظرش تغییر کرده و می خواهد بار دیگر به بازار فعال و پر شور کشور چین بازگردد تا بتواند علاوه بر جلب نظر میلیون ها کاربر چینی، به افزایش سرویس دهی و درآمدزایی خود بپردازد.به نظر می رسد که گوگل درصدد بازگرداندن موتور جست وجوی خود در چین است که البته باید تحت نظارت قوانین این کشور یعنی سانسور برخی از نتایج جست وجو عمل کند تا بتواند باری دیگر وارد بازار چین شود.گوگل در سال 2010 میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، بسیاری از سرویس های خود را در این کشور قطع کرد.

با توجه به برخی اسناد داخلی که توسط The Intercept به دست آمده است،‌ نسخه‌ی نهایی موتورجستجوی سانسور  گوگل شده   قرار است بین 6 الی 9 ماه آینده آماده شده تا به تصویب دولت چین برسد. اگر این پروژه ادامه پیدا کند، شرکت مستقر در مانتین ویو برای اولین بار موتور جستجوی خودش را در اختیار کاربران چینی قرار خواهد داد. از آنجایی که 95 درصد افرادی که در چین به اینترنت دسترسی دارند، از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند، گوگل این محصول جدید را در ابتدا به عنوان یک اپلیکیشن موبایلی ارائه می‌کند و سپس پلتفرم دسکتاپی آن را به عرضه خواهد رساند.

این اسناد می‌گویند که پلتفرم جدید گوگل  به سادگی کار می‌کند. زمانی که پلتفرم کلمات کلیدی بحث برانگیز را تشخیص دهد، آن سایت‌هایی که در حال حاضر در چین ممنوع شده‌اند (نظیر نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال) را فیلتر و مسدود می‌کند. این موتور جستجوی سانسور شده همچنین جلوی نمایش محتوای سرگرمی بزرگسالان را نیز خواهد گرفت.

موتور جستجوی سانسور شده گوگل برای چین
موتور جستجوی سانسور شده گوگل برای چین