یکی از راهکارهای تبلیغاتی شرکت ها طراحی کاتالوگ است. در این مطلب به بررسی استانداردهای طراحی و چاپ کاتالوگ خواهیم پرداخت.
برند سازی راههای توسعه کسب وکار کارت ویزیت الکترونیکی مقالات کارت ویزیت الکترونیکی

استانداردهای طراحی و چاپ کاتالوگ

یکی از راهکارهای تبلیغاتی شرکت ها به ویژه شرکت های تولید کننده برای جذب بیشتر مشتری و در نهایت فروش بیشتر محصولات خود، طراحی کاتالوگ است. در این مطلب به بررسی استانداردهای طراحی و چاپ کاتالوگ خواهیم پرداخت.

طراحی کاتالوگ ممکن است در ابتدا یک کار ساده به نظر برسد اما در واقع یک امر تخصصی است و طراحان باید دقت کنند که تمامی استانداردها، نکات و جزییات لازم را به هنگام طراحی رعایت کنند. طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای نیازمند استانداردها و اصول مشخص است که در طی زمان و با تجربه به دست می آید. تجربه های نانوشته ای که به فراخور صنعت، مخاطب، موقعیت و مسائل دیگر که کاملا اقتضایی هستند اما برای طراحی یک کاتالوگ حرفه ای لازم و ضروری هستند.

از همه اینها که بگذریم طراحی بروشور و کاتالوگ یکی از کارهای مورد علاقه گرافیست هاست. اگر شما نیز به طراحی کاتالوگ علاقه مندید و یا میخواهید یک کاتالوگ زیبا و جذاب برای شرکت یا مشتری خود طراحی کنید، این آموزش را از دست ندهید.

اصولا مشتریان در اولین برخورد با سازمان یا برندی، با بروشور و کاتالوگ تبلیغاتی آن جهت دریافت اطلاعات بیشتر از محصولات، برخورد می کنند. در واقع بروشورها یا کاتالوگ ها جز ابزارهای تبلیغاتی یک سازمان هستند پس می بایست در طراحی و چاپ آن دقت لازم انجام داده و کاتالوگ ها به صورت کاملا حرفه ای تحت نظر شرکت های تبلیغاتی یا چاپخانه های معتبر طراحی و چاپ گردند. اما به یاد داشته باشید که کاتالوگ ها تنها ابزارهای تبلیغاتی یک سازمان نبوده و می بایست از آن ها در کنار روش های دیگر مثل داشتن کارت ویزیت الکترونیکی بهره برد.

در واقع طراحی و چاپ کاتالوگ به کسب و کار کمک می کند تا بتواند خدمات و محصولات خود را به بهترین نحو در اختیار مشتریان قرار دهد. شاید این امر به ظاهر ساده و پیش پا افتاده باشد، اما در دنیای تجارتی و رقابتی امروزی حتی داشتن کاتالوگ نیز برای کسب و کار مزیت محسوب می شود که می تواند خود را از رقبا متمایز سازد.

بنابراین کاتالوگ و بروشورها را جز ملزومات اصلی و اولیه هر کسب و کاری دانسته و مزیت های آن را نادیده نگیرید.

کاتالوگ ها در ابتدا تنها دارای صفحات محدودی بودند که در آن صرفا به محصولات و قیمت آنها اشاره می شد. اما امروزه از آنجا که تنوع کسب و کارها و صنایع بسیار بالا بوده و هر صنعت مشتریان ویژه خود با روحیات و اخلاقیات خاص خود را داراست، تنوعی از بروشورها و کاتالوگ ها به وجود آمده است تا بتواند پاسخ گوی نیاز تمامی صنایع و مشتریان باشد.

استانداردهای طراحی و چاپ کاتالوگ – طبقه بندی کاتالوگ ها

برای طراحی و چاپ کاتالوگ ها استاندارهای یکسانی وجود دارد. تفاوت های اساسی که بین کاتالوگ ها وجود دارد آماده سازی کاتالوگ ها جهت انتشار آنهاست. طراحی کاتالوگ ها را بر حسب نیاز و در تعداد صفحات مختلفی می توان طراحی و به چاپ رسانید. امروزه حداقل تعداد برگه های موجود در کاتالوگ ها ۴ صفحه می باشد.

طراحی کاتالوگ به صورت حرفه ای را می توان بر اساس محتوا، نوع صحافی، ابعاد و جنس کاغذ مصرفی آنها تقسیم بندی نمود. اما اصلی ترین و معروف ترین نوع طبقه بندی کاتالوگ ها برحسب محتوا است. محتوای کاتالوگ ها اصولا بر دو اساس تدوین و تنظیم می گردد؛ بر اساس معرفی یک محصول یا خدمت یا بر اساس مجموعه ای از خدمات و سبد محصولی.

در صورتی که سبد محصولی یک کسب و کار بر اساس زمان و به صورت ماهانه، فصلی و یا سالانه تغییر پیدا کند نیاز به تجدید چاپ کاتالوگ متناسب با نیاز مصرف کننده وجود دارد.

استانداردهای طراحی و چاپ کاتالوگ – بخش‌های مختلف کاتالوگ

هرچند هیچ گونه قاعده و قانون مطلقی برای طراحی و چاپ کاتالوگ ها وجود ندارد و هر کدام از بخش های آن قابل جابه جایی با دیگر بخش هاست، با این حال موارد زیر مهمترین حالات طراحی کاتالوگ حرفه ای به شمار می آیند.

  • جلد کاتالوگ

جلد کاتالوگ مهمترین بخش کاتالوگ و اولین عنصر ارتباط کسب و کار با مخاطب می باشد. بنابراین فرقی نمی کند که به چه میزان برای طراحی و چاپ کاتالوگ هزینه کرده باشید، بلکه در صورتی که طراحی جلد کاتالوگ حرفه ای نبوده و از جذابیت کافی برای جذب مشتری برخوردار نباشد، کسب و کارتان، هدف تبلیغاتی خود از طریق کاتالوگ را از دست داده است.

معمولا جلد کاتالوگ ها باید حاوی مهمترین نکاتی باشند که به صورت خلاصه وار در قالب متن، عکس و طرح بر روی جلد کاتالوگ تنظیم می شوند؛ به طوری که بیشترین میزان اثرگذاری را روی مخاطب داشته باشند. در طراحی جلد کاتالوگ ها به میزانی که به متون و عکس ها دقت می شود می بایست به رنگ های به کار رفته در آن نیز توجه نمود. پشت جلد هم حاوی اطلاعات تماس و مشخصات شرکت یا برند است.

  • صفحات داخلی کاتالوگ

صفحات داخلی کاتالوگ ها را معمولا در دسته ها و بخش های مختلفی دسته بندی می کنند. در ابتدای صفحات داخلی کاتالوگ اصولا توضیحاتی پیرامون تاریخچه و سوابق کسب و کار، اهداف و چشم انداز سازمان یا برند داده می شود. قسمت میانی صفحات داخلی کاتالوگ در برگیرنده اصلی ترین اطلاعات، که خود شامل معرفی محصولات و خدمات است، می باشد. قسمت انتهایی صفحات داخلی کاتالوگ نیز معمولا به دستاوردهای شرکت از جمله لوح ها، گواهینامه ها، دستگاه ها، تجهیزات، تخصص ها و امکانات اشاره می شود. در این راستا باید به موارد زیر توجه نمایید:

  • گام اول: هدف را تعیین کنید
  • گام دوم: طرح مورد نظر را روی کاغذ بیاورید
  • گام سوم: ابعاد استاندارد را انتخاب کنید
  • گام چهارم: از محصولات عکاسی کنید
  • گام پنجم: فونت ها را محدود کنید و علایم نگارشی را رعایت نمائید

یکی از راهکارهای تبلیغاتی شرکت ها طراحی کاتالوگ است. در این مطلب به بررسی استانداردهای طراحی و چاپ کاتالوگ خواهیم پرداخت.

نکاتی پیرامون جایگذاری مطالب در طراحی کاتالوگ

قبل از چاپ کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی لازم است به برخی نکات مهم در زمینه طراحی و چاپ کاتالوگ ها دقت شود.

  • نخستین نکته پیش از چاپ، گرد آوری داده های لازم پیرامون کالا یا خدمات ارائه شده توسط سازمان است تا بتوان از آن ها در طراحی کاتالوگ استفاده نمود.
  • برای استفاده صحیح از متون در کاتالوگ لازم است توضیحات کامل و مورد نظر در ارتباط با محصول ارائه شده و از توضیحات زیاد که باعث گمراهی مخاطب می شود دوری نمایید. بدین منظور از مطالب شفاف و واضح استفاده کرده و بر روی نیازهای مشتریان دقت شود.
  • برای توضیح هر محصول، بخشی جداگانه در نظر گرفته و به مزیت های محصول مورد نظر در این بخش اشاره گردد تا مشتری بتواند بین محصولات تمایز قائل شده و متناسب با نیاز خود محصول مورد نظر را انتخاب کند.
  • از جمله موارد مهم دیگر در طراحی کاتالوگ قسمت اول آن است که مربوط به شرحی از سازمان و دستاوردهای آن می باشد. بودن این قسمت غیر از اعتبار وجهه سازمان، موجب بالا رفتن اعتماد مشتریان می گردد.
  • درج اطلاعات تماس کسب و کار از جمله شماره تماس، ایمیل، آدرس وب سایت در بخش هایی از کاتالوگ به ویژه پشت جلد الزامی است.
  • طراحی و چاپ کاتالوگ مانند طراحی و چاپ هدایای تبلیغاتی، ست های اداری و غیره نیازمند بهره گیری از طراحان حرفه ای و بهره گیری از تجارب شرکت های تبلیغاتی معتبر می باشد.

طراحی کاتالوگ می بایست با رنگ سازمانی همسو بوده تا برای مخاطب تداعی کننده سازمان و برند باشد. این موضوع برای سازمان ها بسیار با اهمیت و پر رنگ بوده که علاوه بر شناخته شدن موجب می شود برند کسب و کار، دیرتر از یاد مخاطبان برود.

  • جذابیت یک کاتالوگ بر مبنای رنگ بندی، نوع طراحی، جنس کاغذ، تصاویر به کاربرده شده در آن معلوم می گردد پس تا جایی که امکان دارد سعی کنید از این المان ها به طور صحیح استفاده نمایید تا مخاطب بتواند با نگاه اول جذب طراحی شما و محصول شما گردد.
دلایل بهره گیری از کاتالوگ به عنوان ابزار بازاریابی

کاتالوگ ها مهمترین ابزار تاثیرگذاری تبلیغات آفلاین بر روی مصرف کنندگان هستند. مصرف کنندگان و خریداران از روی کاتالوگ ها اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می آورند و در واقع از روی کاتالوگ های شما، به آنچه که هستید پی می برند.

استفاده ازکاتالوگ ها و بروشورها موجب جلب توجه و نظر مخاطبان می شود به خصوص برای کسب و کارهای کوچکی که سرمایه زیادی برای تبلیغات گسترده و راه اندازی کمپین های میلیونی ندارند. همچنین کاتالوگ ها به علت اینکه مخصوص یک کار و متعلق به همان تجارت هستند، برای تبلیغ کالاها در مجله ها و روزنامه ها موثرتر هستند. از طرفی کاتالوگ ها قادرند به صورت کامل بر کالا یا محصولات مورد نظر متمرکز شوند و در نهایت موجب خرید مخاطبان از آن محصول خاص گردند. همان طور که در بالاتر نیز اشاره شد نکته ای که باید مورد توجه قرار داد، جذاب بودن محتوا و عکس های کاتالوگ می باشد.

استانداردهای طراحی و چاپ کاتالوگ – قیمت طراحی و چاپ کاتالوگ ها

تنوع کاتالوگ ها بسیار زیاد بوده و شیوه های طراحی و چاپ آن بسیار متفاوت می باشد. بسته به نوع صحافی، سایز، خدمات پس از چاپ و غیره قیمت های در نظر گرفته شده برای طراحی و چاپ کاتالوگ متفاوت بوده و امکان تهیه لیست دقیقی از قیمت ها وجود ندارد.

بنابراین هر کسب و کاری متناسب با نیاز خود و محتوای قابل درج در کاتالوگ می بایست به کارشناسان حرفه ای در صنعت طراحی و چاپ مراجعه نموده و با در اختیار گذاشتن اطلاعات خود، قیمت حدودی را استعلام نماید و در انتها تصمیم به طراحی و چاپ کاتالوگ ها یا بروشورها گیرد.

اعلام تیراژ چاپ کاتالوگ مورد نظر، سایز کاتالوگ، جنس و گرماژ صفحات داخلی، جنس و گرماژ جلد کاتالوگ و روکش آن، صحافی کاتالوگ و تعداد رنگ مورد استفاده در چاپ همگی از جمله عواملی است که در قیمت گذاری نهایی کاتالوگ تاثیر گذار است.

کارن کارت ارائه دهنده کارت ویزیت الکترونیک 

کارن کارت
کارن کارت، کارت ویزیت الکترونیکی است. به کمک کارت ویزیت الکترونیکی می توانید هم کسب و کار خود را با فیلم و عکس معرفی کنید هم از طریق کارت ویزیت الکترونیکی شماره مخاطبین خود را جمع آوری و یک باشگاه مشتریان بسازید.کارت ویزیت الکترونیکی جایگزین مناسبی است برای کارت ویزیت های کاغذی که پس از مدت کوتاهی دور انداخته می شوند. کارن کارت یک کارت ویزیت الکترونیکی دیجیتال است که به شما قابلیت ارسال پیامک به مخاطبین را هم می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.