همانطور که در مطالب قبل و در مورد سئو گفتیم، موتورهای جستجو دستگاه پاسخگویی هستند. حال میخواهیم ببینیم موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
توسعه مهارتهای فردی دیجیتال مارکتینگ راههای توسعه کسب وکار

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

 همانطور که در مطالب قبل و در مورد سئو گفتیم، موتورهای جستجو دستگاه پاسخگویی هستند. آنها برای کشف ، درک و سازماندهی محتوای اینترنت وجود دارند تا بتوانند مرتبط ترین نتایج را به سوالاتی که جستجوگران می پرسند ارائه دهند. حال میخواهیم ببینیم موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

برای اینکه محتوای شما در نتایج جستجو نشان داده شود ، ابتدا باید برای موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد. مسلماً این مهمترین بخش از معمای SEO است: اگر سایت شما پیدا نشود ، هیچ راهی برای نمایش در SERP ها (صفحه نتایج موتور جستجو) وجود ندارد.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو دارای سه عملکرد اصلی هستند:

جستجو: اینترنت را برای محتوا جستجو می کنند، کد / محتوا را برای هر URL که پیدا می کنند جستجو می کنند.

تهیه ی لیست: محتوای یافت شده در طی مراحل جستجو را ذخیره و سازماندهی می کند. هنگامی که یک صفحه در فهرست قرار گرفت، در نوبت است تا در نتایج برای سوالات مربوطه نمایش داده شود.

رتبه بندی: بخش هایی از محتوا را ارائه می دهد که به بهترین وجه به جستجوی جستجوگر پاسخ دهند ، این بدان معناست که نتایج به ترتیب از مرتبط ترین تا نامربوط ترین مرتب می شوند.

جستجوی موتور جستجو چیست؟

جستجو فرآیندی است که در آن موتورهای جستجو تیمی از روبات ها (معروف به خزنده یا عنکبوت) را برای یافتن محتوای جدید و به روز ارسال می کنند. محتوا می تواند متفاوت باشد – می تواند یک صفحه وب ، تصویر ، فیلم ، PDF و غیره باشد – اما صرف نظر از قالب ، محتوا توسط پیوندها کشف می شود.

Googlebot با واکشی چند صفحه وب شروع به کار می کند و سپس پیوندهای موجود در آن صفحات وب را برای یافتن URL های جدید دنبال می کند. با جست و خیز در این مسیر از پیوندها ، خزنده (جستجوگر) قادر است محتوای جدیدی پیدا کند و آن را به فهرست خود به نام Caffeine – یک پایگاه داده گسترده از URL های کشف شده – اضافه کند تا بعداً هنگامی که جستجوگر به دنبال یافتن اطلاعاتی است که محتوای موجود در آن URL با آن هماهنگی خوبی دارد، بازیابی شود.

فهرست موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو اطلاعاتی را که در یک فهرست پیدا می کنند پردازش و ذخیره می کنند، این اطلاعات به صورت یک پایگاه داده عظیم از تمام محتوایی است که آنها کشف کرده اند و به نظر می رسد به اندازه کافی خوب است و می تواند در اختیار جستجوگران قرار گیرد.

رتبه بندی موتور جستجو

هنگامی که کسی جستجویی را انجام می دهد ، موتورهای جستجو فهرست آنها را برای محتوای بسیار مرتبط جستجو می کنند و سپس به امید حل پرسش جستجوگر ، آن محتوا را ارائه می دهند. این ترتیب نتایج جستجو براساس ارتباط به عنوان رتبه بندی شناخته می شود. به طور کلی، می توانید فرض کنید که هرچه یک وب سایت بالاتر رتبه بندی شود ، موتور جستجو معتقد است که سایت بیشتر مرتبط با موارد درخواستی خواهد بود.

این امکان وجود دارد که جستجوگرهای موتور جستجو در بخشی از سایت شما یا از کل آن مسدود شود، یا به موتورهای جستجو دستور داده شود تا از ذخیره برخی صفحات در فهرست خود اجتناب کنند. اگرچه دلایلی برای انجام این کار وجود دارد، اما اگر می خواهید محتوای شما توسط جستجوگران پیدا شود ، ابتدا باید مطمئن شوید که برای خزنده ها قابل دسترسی است و قابلیت قرارگیری در فهرست را داراست. در غیر این صورت ، نامرئی خواهند بود.

کارت ویزیت الکترونیکی چیست؟

در سئو ، همه موتورهای جستجو برابر نیستند

بسیاری از مبتدیان در مورد اهمیت نسبی موتورهای جستجوی خاص تعجب می کنند. اکثر مردم می دانند که گوگل بیشترین سهم بازار را دارد ، اما بهینه سازی برای بینگ ، یاهو و موارد دیگر چقدر مهم است؟ حقیقت این است که علی رغم وجود بیش از ۳۰ موتور جستجوی مهم وب ، جامعه SEO واقعاً فقط به گوگل توجه می کنند. چرا؟ پاسخ کوتاه این است که Google محلی است که اکثریت قریب به اتفاق افراد در وب جستجو می کنند. اگر ما تصاویر Google ، Google Maps و YouTube (به عنوان یک دارایی Google) را لحاظ کنیم، بیش از ۹۰٪ جستجوی وب در Google اتفاق می افتد – این تقریباً ۲۰ برابر بیشتر از Bing و Yahoo در مجموع است.

آیا موتورهای جستجو می توانند صفحات شما را پیدا کنند؟

همانطور که اخیراً یاد گرفته اید ، اطمینان از اینکه سایت شما در جستجوها قرار گرفته و در لیست نمایش داده می شود پیش شرط نمایش در SERP است. اگر از قبل وب سایتی دارید ، بهتر است برای شروع ببینید که چه تعداد از صفحات شما در لیست وجود دارد. این به شما بینشی می دهد که آیا Google درحال جستجو و پیدا کردن تمام صفحاتی است که شما می خواهید ، و یا هیچ یک از آنها را جستجو نکرده است.

یکی از راه های بررسی صفحات فهرست شده شما “site: yourdomain.com” است ، یک اپراتور جستجوی پیشرفته. به Google بروید و “site: yourdomain.com” را در نوار جستجو تایپ کنید.

این نتایجی را که Google در فهرست خود برای سایت مشخص شده دارد باز می گرداند.

تعداد نتایجی که Google نمایش می دهد دقیق نیست ، اما به شما ایده خوبی می دهد که کدام صفحات در سایت شما نمایه می شوند و چگونه در حال حاضر در نتایج جستجو نشان داده می شوند.

برای دستیابی به نتایج دقیق تر ، گزارش پوشش شاخص را در کنسول جستجوی Google کنترل کرده و از آن استفاده کنید. اگر در حال حاضر یک حساب کنسول جستجوی Google ندارید می توانید برای دریافت رایگان آن ثبت نام کنید. با استفاده از این ابزار می توانید نقشه سایت را برای سایت خود ارسال کنید و بررسی کنید که چه تعداد صفحات ارسالی از میان موارد دیگر واقعا به فهرست Google اضافه شده اند.

اگر در هیچ کجای نتایج جستجو نمایش داده نمی شوید ، چند دلیل ممکن است وجود داشته باشد:

  • سایت شما کاملاً جدید است و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.
  • سایت شما از هیچ وب سایت خارجی پیوند ندارد.
  • جستجوی سایت شما باعث می شود ربات به سختی بتواند به طور موثر آن را جستجو کند.
  • سایت شما حاوی برخی از کدهای اساسی به نام دستورالعمل های خزنده یا جستجوگر است که موتورهای جستجو را مسدود می کند.
  • سایت شما به دلیل تاکتیک های اسپم توسط Google جریمه شده است.
به موتورهای جستجو بگویید که چگونه سایت شما را جستجو کننداگر از کنسول جستجوی گوگل یا اپراتور جستجوی پیشرفته site: domain.com استفاده کردید و متوجه شدید که برخی از صفحات مهم شما در فهرست موجود نیستند و یا برخی از صفحات غیر مهم شما به اشتباه نمایه شده اند ، بهینه سازی هایی می توانید انجام دهید برای هدایت بهتر Googlebot در مورد اینکه مایلید چگونه محتوای وب شما جستجو شود. گفتن به موتورهای جستجو در این مورد که چگونه می توانند سایت شما را جستجو کنند می توانند کنترل بهتری به شما بدهد در آنچه که در نهایت در فهرست قرار خواهد گرفت.

اکثر افراد به اطمینان از این مطلب فکر می کنند که Google بتواند صفحات مهم آنها را پیدا کند ، اما به راحتی فراموش می شود که احتمالا صفحاتی وجود دارد که نمی خواهید Googlebot آنها را پیدا کند. این موارد ممکن است شامل مواردی مانند URL های قدیمی باشد که دارای محتوای غیرکاربردی، URL های تکراری (مانند پارامترهای مرتب سازی و فیلتر برای تجارت الکترونیکی) ، صفحات ویژه کد تبلیغاتی ، صفحات نمایش یا آزمایش و غیره هستند.برای دور کردن Googlebot از برخی صفحات و بخش های خاص سایت خود ، از robots.txt استفاده کنید.Robots.txtپرونده های Robots.txt در دایرکتوری ریشه وب سایت ها (به عنوان مثال yourdomain.com/robots.txt) قرار دارند و پیشنهاد می کنند موتورهای جستجو کدام قسمت از سایت شما را باید یا نباید جستجو کنند و همچنین سرعت خزیدن یا جستجوی آنها بر روی سایت شما ، از طریق دستورالعمل های خاص robots.txt را مشخص می کنند.

نحوه برخورد Googlebot با پرونده های robots.txt :

  • اگر Googlebot نتواند یک فایل robots.txt را برای سایتی پیدا کند ، به جستجوی سایت ادامه می دهد.
  • اگر Googlebot یک فایل robots.txt را برای سایتی پیدا کند ، معمولاً به پیشنهادات عمل می کند و به جستجوی سایت می پردازد.
  • اگر Googlebot هنگام تلاش برای دسترسی به پرونده robots.txt یک سایت با خطایی روبرو شود و نتواند تشخیص دهد که یکی وجود دارد یا خیر ، سایت را جستجو نمی کند.

سپنتا ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ و سئو

کارن کارت
کارن کارت، کارت ویزیت الکترونیکی است. به کمک کارت ویزیت الکترونیکی می توانید هم کسب و کار خود را با فیلم و عکس معرفی کنید هم از طریق کارت ویزیت الکترونیکی شماره مخاطبین خود را جمع آوری و یک باشگاه مشتریان بسازید.کارت ویزیت الکترونیکی جایگزین مناسبی است برای کارت ویزیت های کاغذی که پس از مدت کوتاهی دور انداخته می شوند. کارن کارت یک کارت ویزیت الکترونیکی دیجیتال است که به شما قابلیت ارسال پیامک به مخاطبین را هم می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.